Att vända negativa tankespiraler

kort_livskonstnar-5_3411jpgJag får då och då frågan: Hur gör man för att ta sig ur negativa spiraler av tankar, som kan vara så lätta att fastna i?

Tre av mina bästa knep är de här (kanske du har något mer bra tips, som funkar för dig?):

1. Jag börjar med att hejda mig och bli medveten om att jag har negativa tankar. (Det är en träningssak hur snabbt du kommer dit – i början tar det längre tid, men ju mer uppmärksam du blir på detta, desto snabbare inser du att du loopar negativa tankar. Som hjälp på traven har vissa ett gummiband rund armen, en lapp i almanackan eller nåt annat som påminner dem om att vara uppmärksamma.)

Sedan konstaterar jag: Okej, de här tankarna handlar om något som jag INTE vill ha eller inte tycker om (för det är ju själva innebörden av negativ, något vi inte tycker om). Till exempel: Jag märker att jag klagar över mitt arbete, att jag inte tycker om mitt arbete.

Då ställer jag mig frågan: Okej, jag tycker inte om mitt arbete. Så vad vill jag istället? Svaret blir kanske: Jag vill ha ett roligt arbete.

Prova nu att känna på skillnaden i energi i din kropp när du tänker tanken: Jag gillar inte mitt jobb. Det drar ner dig, eller hur? Känns lite jobbigt. Minskar din energi. Gör dig kraftlös.

Tänk nu istället tanken: Jag vill ha ett roligt arbete. JA! Det är ju det jag vill! Det ger mig energi. Och det kan jag sedan spinna vidare på. Hur skulle ett roligt arbete vara? Vad skulle jag göra? Är det någon del av mitt jobb idag som redan nu kan kännas kul? I så fall, vad? Kan jag utöka den delen och göra mitt arbete roligare? etc. Tankar som inleds med Jag vill … skapar positiv energi och kraft i mig och – vips! – hjälper de mig att släppa de negativa tankarna.

2. Mitt andra knep är att medvetet börja tänka på något jag tycker om. Jag brukar till exempel börja tänka på mina barn. Så fort jag tänker på dem blir jag varm i hjärtat och det är enklare att tänka på fler saker som jag tycker om. Saker som jag uppskattar, platser som ger mig energi, människor som jag älskar. Och så har jag lyckats bryta den negativa trenden och börjar må bättre.

3. Mitt tredje tips för att kunna släppa negativa tankar är att återvända till kroppen och nuet. Jag drar tillbaka mitt medvetande från tankarnas sfär till här & nu-et, in i kroppen, och upplever närvaron och harmonin som finns där. Det här kan kräva lite träning, men det är enkelt när du väl kommit på det. När du är i nuet kan du inte samtidigt oroa dig. Du gör bara en sak efter en annan i fullständig närvaro. Det är skönt!

Det finns nämligen ingen regel som säger att vi måste tänka på det som finns mitt framför näsan på oss eller på den situation vi just nu befinner oss i (eller för den delen situationer som vi har varit i eller oroar oss för att vi kommer att hamna i). Vi kan välja att tänka på något helt annat, något som vi drömmer om, något som vi tycker om eller ingenting alls – för att det får oss att må bättre.

Och det som får oss att må bättre ger oss styrka och energi att också ta oss ur situationer som vi inte är helt nöjda med.

Det var dagens tips! Vad tänker du på?

Tyckte du om det här?

Anmäl dig till mitt nyhetsbrev för att få gratis inspiration från själ & hjärta direkt i din mejlbox! Som ett litet tack får du mitt webinar Bli själsklar – Hitta din inre vägledning & våga börja följa den (värde 500 kr) helt gratis.

Tack för att du finns!

8 Responses to “Att vända negativa tankespiraler

  • Det här var precis vad jag fick arbeta med i förmiddags. Sura mamman lyckades omvändas till glada mamman.

  • Det är nog lite som du säger. Jag försöker att vända den negativa tanken till en positiv. Det lyckas ibland och då blir jag glad och stolt :)

    Kram
    Anci

  • Tänk att vi själva kan styra VAD vi vill tänka. Det tycker jag är otroligt häftigt.

    Jag jobbar själv med detta varje dag, eftersom jag lever med långvarig smärta, då gäller det att jobba med tanken och dess kraft, positivt!

    kram//tina

    • Ja, visst är det fantastiskt! Jag förstår att du får mycket träning i det, bra jobbat. Önskar dig allt gott! Kram, Carolina

  • Hur kan jag sluta påpeka alla fel min man gör till honom…? Han försöker hjälpa till, men han är slarvig, gör inte saker så pedantiskt som mig och det drar mig till vansinne! Han har fått nog av mitt klagande och vill snart skiljas. Fick en sista chans nu.. Samtidigt kan inte jag förstå varför man inte gör saker rätt och ordentligt, jag får alltid städa efter honom så att det blir fint eller ordentligt gjort.

    Jag också tänker alltid negativt även om jag försöker tänka positivt.. Lyckas inte även om jag försöker hela tiden. Blir så deppig av varje negativ tanke eftersom jag misslyckats igen även om jag försöker.

    Min man diskuterar aldrig något med mig eftersom jag är så negativ eller försöker alltid ge råd till honom.. Men jag bara försöker diskutera och byta tankar med honom.

    Jag vill bli glad, lycklig och positiv, snälla hjälp mig…

    • Hej Fru,
      Tack för din fråga. Jag tänker så här när jag läser det du skriver: Om du har så höga krav på din man, hur höga krav har du inte då på dig själv? Ofta är vi hårdare mot oss själva än mot dem vi älskar, vilket får mig att tänka att du förmodligen är väldigt sträng med dig själv, och har en ordentlig inre kritiker som inte är nöjd med mindre än att allt är perfekt. Och ingen människa kan vara perfekt, det spricker alltid någon gång. Vad händer då med dig, om du har byggt upp ditt liv kring att allt ska vara perfekt? Det är det första jag tänker, att du behöver bli snällare med dig själv, börja acceptera och respektera dig själv som du är, även om du gör fel någon gång (vilket du säkert också gör, det är inte bara din man som är mänsklig). Börja till exempel att skriva i en dagbok varje dag sådant som du uppskattar hos dig själv, tycker om hos dig själv och är glad för. Sådant du älskar och sådant som ger dig energi. Börja också göra mer saker som du älskar och som ger dig energi, då har du mindre lust och mindre tid att kritisera din man. Kritik kommer ofta ur att vi själva är missnöjda, men om vi tar hand om oss själva och gör sådant vi älskar och trivs med, så sprider det positiva ringar på vattnet i hela våra liv.

      Nästa steg är att se din man för den han är, dvs en annan människa än du. Alla människor är olika, men alla människor gör så gott de kan. Vad var det du föll för hos honom när ni träffades? Vad blev du kär i? Vad uppskattade du hos honom? Börja notera allt som du tycker om hos din man medvetet. Skriv ner det i din dagbok! När vi fokuserar på det vi inte tycker om är det lätt hänt att vi tappar bort allt det som vi faktiskt tycker om hos en annan människa, och det är synd, för ingen människa är enbart det ena eller det andra. Vi har alla både goda och mindre goda sidor, och det går att välja vad vi fokuserar på.

      När du medvetet börjar söka efter och lägga ditt fokus på det som du tycker om, både hos dig själv och hos andra, så kommer ditt liv att börja skifta, och du kommer att bli mer glad, och också möta mer positiva reaktioner från din omgivning. Ingen vill umgås med någon som kritiserar en hela tiden. Det kan du säkert förstå om du tänker att det var ombytta roller – hur skulle du trivas med att bli kritiserad hela tiden? När vi lever tillsammans med andra människor behöver vi hitta ett gemensamt mitt-fält där vi båda kan trivas, och då får båda två ge avkall på något. Om en är pedantisk och en inte bryr sig om att det ligger saker överallt så får man diskutera sig fram till en nivå mitt emellan där båda kan leva. Annars är det ju ingen mening att leva tillsammans, om bara en person ska få bestämma hur det ska vara hemma. Det är inte en respektfull relation.

      Jag önskar dig varmt lycka till! ♥ Carolina

Kommentera gärna!