Att hitta sin egen inre trygghet

inspirationskort_filurer_hr-35_3453När jag känner mig lite hängig och inte kan komma på varför, brukar jag inse att det ofta handlar om att jag har förlorat kontakten med mitt Jag, att jag har låtit delpersonligheter styra istället för mitt visa, inre Jag, min egen dirigent och bästa ledare.

Då gör jag så här för att hitta tillbaka till den här kontakten (kan göras liggande, sittande, stående, gående, vad som passar bäst):

Jag stillar mitt medvetande och låter det landa i en punkt mitt i magen (det är där jag föreställer mig mitt Jag, du kanske har det någon annanstans). Jag håller mig fokuserad där tills jag kan känna en punkt som är stabil och stadig, och som jag känner igen som min egen kärna. Den kärna som inte bryr sig om vad andra tycker och tänker, den kärna som är JAG i allt och inget annat. Den kärna som jag vill ska vara den som styr i mitt liv.

När jag känner kontakten ber jag tyst mitt Jag att återta makten, att ställa sig vid dirigent-pulpeten och börja dirigera igen. Jag bjuder in min sanna ledare, mitt Jag, och ber samtidigt mina delpersonligheter att stiga åt sidan, med respekt. Jag kan i det här läget, om jag kan urskilja en särskild delpersonlighet som ”stört friden”, fråga om det är något jag behöver veta, något jag behöver göra för att delpersonligheten ska kunna kliva åt sidan, eller om det är okej om bara Jaget stiger fram och tar över. Ofta är det helt okej och inget mer behöver göras.

För mig, som tidigare har arbetat med delpersonligheter, är det här ett snabbt och enkelt sätt att återfå balansen när jag känner mig vilsen. Har du inte arbetat med delpersonligheter kan det ändå fungera att försöka hitta sin egen kärna och låta den stå upp och ta ledningen. När du har den kontakten blir allt annat så mycket enklare!

Jag har ibland känslan att det är den här kontakten vi hela tiden söker, och så fort vi inte har den mår vi mindre än bäst, och så fort vi har den mår vi toppenbra. Det gäller att hitta sätt att kontinuerligt ha den här kontakten, då tror jag att vi mår allra bäst.

Men hur hittar man kontakten? Till exempel genom att stilla sig och lyssna inåt, genom att vara i naturen, genom att göra och vara sådant man älskar, genom medveten närvaro, genom att försöka leva äkta och sant. Genom att ta reda på vad som är viktigt för mig och stå upp för det. Eller hur gör du?

Önskar dig allt gott och en god kontakt med din inre ledare!
Carolina

Tyckte du om det här?

Anmäl dig till mitt nyhetsbrev för att få gratis inspiration från själ & hjärta direkt i din mejlbox! Som ett litet tack får du mitt webinar Bli själsklar – Hitta din inre vägledning & våga börja följa den (värde 500 kr) helt gratis.

Tack för att du finns!

4 Responses to “Att hitta sin egen inre trygghet

  • Hej!
    Jag har följt din blogg ett tag nu och gillar verkligen det jag läser.
    En sak hanterar jag annorlunda än vad du gör, så jag skulle gärna vilja fråga dig om det.
    Du pratar ofta om att när man har en dålig känsla så skall man släppa den och tänka på något bra istället, så att man får upp energin.
    Jag har fått för mig att om jag har en dålig känsla så är det bra att vara i den, för då läker jag. Alltså inte vara i känsla som går till en tanke som väcker ännu starkare jobbiga känslor som väcker ännu mer tankar o.s.v., utan att bara vara i känslan, känna var den är i kroppen, känna känslorna så att dom släpper taget om mig. T.ex. om jag vaknar med en dålig känsla så försöker jag känna den, för jag tror att drömmen har väckt denna känslan för att jag skall jobba med den och är redo för att jobba med den.
    Hur tänker du i ett sånt här fall?
    Jag är nyfiken på ditt svar.
    Varm kram Fredrik

    • Hej Fredrik,
      Tack för ditt fina inlägg! Jag tycker inte det verkar som om du hanterar detta annorlunda än jag. Jag brukar försöka göra den här klarläggningen av hur jag ser på känslor så ofta jag kan för att vara tydlig, men det får inte plats varje gång, så jag förstår om du har tolkat mig på det sätt du har gjort om du inte läst det tidigare. Jag ska nog göra ett nytt inlägg om detta snart, jag vet att många funderar över detta. Tack för din inspiration till det!

      Så här: I min värld kan man dela upp känslor lite grovt i två olika grupper:

      1. De som är budskap från vårt inre, vår intuition talar till oss och vill säga något som vi ska lyssna till. De här känslorna ska vi vara i tills de klingar av utan att fördöma dem, lyssna till och sedan agera på. Det kan t ex vara en känsla av ilska över att någon gått för långt mot en som gör att man säger ifrån till den andre. Det kan vara en naturlig sorg, som behöver få utlopp, som vi då inte ska förtrycka eller fördöma, utan bara vara i, så kommer den klinga av så småningom. Det kan vara en känsla av frustration, som, om vi lyssnar på den, säger oss att vi behöver vila eller ha mer tid för oss själva. Osv. Det är den typen av känsla som du pratar om när du vaknar ur en dröm med en stark känsla, som känns som ett budskap, som du vill ta vara på och ta reda på vad den vill säga.

      2. De som kommer sig av våra tankar, ”programmeringar” och vanor. Det kan vara att vi har vant oss vid en viss nivå av välmående, utan att veta att vi faktiskt kan, och får!, må ännu bättre. Det är alltså ”normalt” att må pyton en måndagsmorgon för att man ska gå och jobba, så det är inget man ens reflekterar över, det bara är så (utan att veta att det inte behöver vara så, oavsett vilket jobb man har). Det kan vara att vi upplever en gemenskap med våra vänner när vi klagar på saker och ting (vilket drar ner vår energi och får oss att må sämre än vi behöver), men vi känner oss bekväma med det och därför låter vi det fortsätta oreflekterat. Det kan vara att vi låter tankar och inre röster från t ex vår barndom styra våra känslor, utan att vara medvetna om att det är det som sker och att vi egentligen skulle kunna sluta med det, och då börja må bättre. Den här typen av känslor kan vi lära oss att inte lägga så mycket energi på, så att de får mindre makt över oss, och vi kan också lära oss att istället för att lyssna till dem och därmed förstärka dem, höja vår energinivå genom att t ex vända tankarna mot något positivt, genom att känna kärlek och tacksamhet, eller göra något vi älskar (i alla fall om målet är att må så bra som möjligt och därmed kunna bidra med så mycket positiv energi som möjligt till världen, vilket är mitt mål – alla har inte det målet och det har jag full respekt för). För de här tankarna är inte ”verkligheten”, och de är inte ”budskap” (i annan mening än i budskapet ”jag har en negativ känsla och därför mår jag inte bra”), de är bara tankar och vanor. Och tankar och vanor kan ändras.

      Det är den här senare typen av känslor som jag ofta skriver om, för min erfarenhet är att det är de som människor har svårast för att förstå och göra något åt – och jag anser även att de är i majoritet av de känslor vi har under en dag. Jag skulle nästa säga, om jag bara gissade, att nio av tio känslor under en dag är av sort nr 2. Utan att veta alls, förstås! Så många människor är inte ens medvetna om att de har möjlighet att öka sin nivå av välmående genom att inte lägga så mycket energi på de här vanemässiga, tankestyrda känslorna, som dyker upp hela tiden, och det vill jag gärna försöka inspirera till att fler får upp ögonen för. Det har nämligen hjälpt mig oerhört mycket i vardagen. I grunden handlar det egentligen enbart om att bli medveten om vad jag idag fyller mitt liv med, sedan hitta sin vilja om vad jag skulle vilja fylla mitt liv med och till slut att också börja göra det. Till exempel genom att välja bort vanemässig negativitet och istället fylla på med glädje och kärlek.

      Är du med på vad jag menar? Jag tror som sagt egentligen inte att vi tänker så olika här, det är bara att jag kanske inte har varit så tydlig med detta i bloggen på sistone. Säg ifrån om du inte tycker att jag har svarat på din fråga eller om jag varit otydlig. Eller om du tycker helt tvärtom själv, det uppskattar jag bara! Mitt viktigaste budskap i allt jag gör är att varje människa måste gå till sitt eget hjärta för att hitta sin sanning, ingen annan kan tala om det för henne. Vi skapar själva våra liv utifrån våra egna hjärtan. Det är det som är så spännande.

      Tack igen och varm kram,
      Carolina

      • Hej Carolina,

        Vad go du är som postar ett så långt och utförligt svar till mig, tack för den värme du visar!

        Mmm nu förstår jag mycket bättre hur du menar och jag tror att vi har väldigt lika uppfattning när det gäller känslor. Nu när du strukturerat upp det så som du gjort får jag bättre förståelse för känslorna.
        Jag har inte riktigt kommit hela vägen med den andra gruppen känslor känner jag, om det t.ex. under en dag sker så att denna typen av känslor väcks tre gånger, av olika händelser under dagen (t.ex. att jag inte är så bra på något som jag förväntar mig vara eller att jag märker att jag inte har samma nära kontakt med en vän som jag trodde jag hade) så har jag svårt för att släppa dom ”dåliga” känslorna utan behöver ofta tillåta dom och ha dom i mig (vilket känns jobbigt, men äkta, och det är viktigt för mig att vara äkta) kanske tills jag lägger mig och sen på morgonen känns det bättre igen. Jag skall träna lite mer på att hantera den här andra typen av känslor.

        Tack igen och jag önskar dig en trevlig helg!
        Fredrik

        • Jag är så glad att höra att du är sann mot dig själv, Fredrik, för det är det viktigaste av allt. Sen exakt hur vi bär oss åt för att handskas med våra känslor är sekundärt. (Bara vi gör det, och inte låter känslorna handskas med oss … om du förstår vad jag menar!) Det viktigaste är att vara medveten och sann, sedan löser sig det andra. ♥
          Önskar dig allt gott!
          Kram,
          Carolina

Kommentera gärna!