5 sekunders-regeln hjälper dig göra det du vill göra, men ändå inte gör

Livet börjar vid slutet av din bekvämlighetszonHej fantastiska du!

Du är en ledare, i ditt liv och kanske även i andras. Du har drömmar och mål. Du vill vara en bra människa, ha ett bra liv, må bra, göra gott.

Du vet egentligen exakt vad du behöver göra för att nå dit du vill. Kunskapen är sällan problemet, den är vanligtvis bara ett knapptryck bort. Men gör du det som behövs? Ofta inte!

Vad är det som stoppar dig? Och vad är det som kan få dig att faktiskt börja göra det du vill göra men inte gör (om det så handlat om att börja träna, äta bättre, ringa upp en kontakt, söka upp fler kunder, skriva fler inlägg på Facebook, söka det där jobbet eller något annat)?

Enligt Mel Robbins, som skrivit boken ”The 5 Second Rule: Transform Your Life, Work, and Confidence with Everyday Courage”, är det som stoppar oss från handling en tvekan, som vi har inbyggd i oss för att ge hjärnan en chans att hjälpa oss överleva – men som i dagens samhälle istället ofta stoppar oss från att göra det som vi skulle må bäst av.

Så här: Vi får en idé om något vi vill göra. Om vi skulle göra det direkt när vi får idén skulle vi (enligt vår primitiva hjärna) kunna utsätta oss för fara. Alltså tvekar vi ett ögonblick, tänker igenom idén och känner efter om vi vill/ska genomföra den eller inte.

(Observera att det här inte handlar om vanor, dvs saker vi gör utan större eftertanke varje dag, som att borsta tänderna eller äta frukost. Där tvekar vi inte innan vi gör det, just för att det har blivit en vana. Men det vi är vana att göra är det som har fört oss dit där vi är idag, och vill vi ha en förändring i livet, vill vi uppnå våra drömmar, så behöver vi göra något annat än det vi har gjort hittills – vilket är det som vi ofta har så svårt för, och det är där Mel Robbins insikter kommer in.)

Eftersom det här alltså handlar om något nytt, som vi inte gör varje dag, så betyder det med största sannolikhet att idén innefattar något som vi tycker är lite utmanande – kanske det känns lite obekvämt, kanske svårt, kanske lite jobbigt, kanske till och med smärtsamt och kanske involverar det också en risk för att misslyckas.

Allt det här – det som är obekvämt, svårt, jobbigt, smärtsamt och innebär en risk för att hamna utanför gruppen (om vi t ex misslyckas) – är saker som vår primitiva hjärna är skapad för att hindra oss från att uppleva. I syfte att hålla oss vid liv och ha det bekvämt förstorar den till och med upp alla risker vi står inför, bara för att vara på den säkra sidan.

Alltså hinner vi på det ögonblick som vi tvekar bestämma oss för att idén var dålig, och att vi nog ändå inte ska genomföra den.

Vad Mel Robbins, genom egen erfarenhet som hon sedan fått bekräftad av forskningen, istället rekommenderar för att komma runt det här är det som hon kallar för 5 sekunders-regeln.

Den fungerar så här:

Problemet när du fastnar i det här Kunskaps-Handlings-gapet, där inget av det du innerst inne vill blir gjort, är att du är i din primitiva hjärna.

För att komma ur det här – och för att trigga dig till handling – rekommenderar Mel Robbins dig att istället räkna ned, som NASA vid en raketuppskjutning, 5–4–3–2–1, inför att du ska göra något.

Det som händer när du räknar ner är att du avbryter dina inrotade vanor, du tvingas fokusera och du väcker därmed frontalloben, den delen av hjärnan som kan välja att göra saker trots att de är lite utmanande. Dessutom fungerar ”1” som en trigger för handling, precis som när startern räknar ner inför ett hundrameterslopp – du sätter igång!

När jag läste om det här kom jag att tänka på hur jag peppade mig att doppa mig i det kalla vattnet när jag badade som barn och vi räknade: 1 – 2 – 3 – på det fjärde ska det ske – på det femte gäller det – på det sjätte smäller det, och så plumsade vi i.

Men enligt Mel Robbins är hela grejen att räkna baklänges, för det är det som gör att vi måste fokusera och hamnar i frontalloben, så att vi kan ta ett bättre beslut.

5 sekunders-regeln kan du alltså använda för att komma igång och göra det som du skjuter upp eller undviker att göra, som till exempel:

  • ringa den där personen som du vet kan hjälpa dig nå dina drömmar
  • komma igång med yogan som du pratat om så länge
  • visa upp din konst för världen
  • ansöka om en plats på den där kursen som du innerst inne vill gå men som känns lite läskig

Den kan också hjälpa dig att hindra dig själv från att göra det du gör istället för att göra det som du egentligen mår bättre av, som till exempel att:

  • skrika på dina barn, så att du istället kan prata lugnt med dem
  • ta chokladbollen till fikat för femte dagen i rad, så att du istället kan ta ett äpple
  • ligga kvar i sängen, så att du istället kan gå upp och komma i tid till skolan/jobbet/mötet/din morgonpromenad/…
  • skriva elaka kommentarer på nätet, så att du istället kan skriva en civiliserad rad – eller låta bli och ägna dig åt något du älskar att göra

Mel Robbins berättar att hon till och med har hört talas om elva tillfällen där 5 sekunders-regeln har hindrat människor från att ta livet av sig. Fantastiskt, eller hur?

Så vad väntar du på? 5 – 4 – 3 – 2 – 1 – GO!

Med kärlek,
Carolina

Carolina Gårdheim är grundare av Kreativ Insikt, författare & diplomerad coach för kreativa kvinnor med hjärta som vill leda sig själva & andra i Själens era. Anmäl dig gärna till hennes nyhetsbrev här nedan för att få inspiration att leva & leda från själen samt skapa ett liv att älska.

Tyckte du om det här?

Anmäl dig till mitt nyhetsbrev för att få gratis inspiration från själ & hjärta direkt i din mejlbox! Som ett litet tack får du mitt webinar Bli själsklar – Hitta din inre vägledning & våga börja följa den (värde 500 kr) helt gratis.

Tack för att du finns!

One Response to “5 sekunders-regeln hjälper dig göra det du vill göra, men ändå inte gör

Kommentera gärna!